Skitourguide.net

Zawsze poza trasą...

Dračie sedlo 2223m.n.p.m. (Siarkańska Przełęcz)

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny
  • Trasa: Popradske Pleso (ok. 1500m.n.p.m.) - Dol. Złomisk - Dracie Sedlo (2223m.n.p.m)
  • Podejście: ok.750m (od schroniska)
  • Zjazd: ok.750m
  • Trudność: S1, S1+, porównywalne ze zjazdem z Zawratu do 5 Stawów.
  • Czas: podejście ok. 3h
  • Mapa: Tatry Wysokie wyd. Sygnatura lub VKU Harmanec
  • Uwagi: trasa zagrożona lawinami, niedostępna w świetle obowiązujących przepisów TANAP

Świetna, nietrudna tura z całkiem przyjemnym i dość długim zjazdem. Jedynie ostatni fragment zjazdu to już zwykle, choć zależnie od ilości śniegu, małe przedzieranie się wąską ścieżką wśród drzew i kosówki.

Bazą wypadową jest Schr. Przy Popradzkim Stawie - klimatu tu brak, jest to raczej rodzaj hotelu, za to wygody wszelakie. Dodatkowo w okolicy mnóstwo skiturowych możliwości zarówno łatwych jak i trudnych.

Np:

Skitura na Wołowcową Przełęcz (Volovcovo Sedlo)

Dojście do Schroniska albo droga jezdną albo od Strbskiego Plesa.

Link do strony schroniska

Ze schroniska udajemy się, albo brzegiem stawu, albo po prostu przez środek stawu - w kierunku wylotu Dol. Złomisk. Niedaleko miejsca gdzie letnia ścieżka zaczyna wznosić się w kierunku Osterwy - my uciekamy w lewo w dobrze widoczną ścieżkę opatrzoną zakazem wstępu.

Podchodzimy wzdłuż potoku mając go po lewej stronie. Po chwili dochodzimy do mostku, przechodzimy na drugą stronę potoku. Wznosimy się zakosami aż do wielkiej wanty i dalej na próg Złomiskowej Równi. Widok stąd jest przepiękny. Otoczenie doliny robi wrażenie, plejada gwiazd - Wysoka, Ganek, Rumanowy, Wchodni Szczyt Żelaznych Wrót itd...

Mniej więcej ze środka wypłaszczenia kierujemy się w lewo do Kotlinki Pod Dracim Sedlom (Złomiska Zatoka). Kotlinka ta przedzielona jest małym progiem ze skałkami. Najwygodniej ominąć go od lewej strony, choć można i od prawej.

Ominąwszy próg, stajemy pod Siarkańską Przeł. - podchodzimy jeszcze kawałek i ostatecznie kilkoma zakosami osiągamy przełęcz. Zjazd tą samą drogą.

Skiturę tę można kontunuwoać aż na Wysoką - ale jest to trasa dużo trudniejsza, gdyż żleb spadający spomiędzy wierzchołków Wysokiej jest wąski i nachylony ok. 45st.