Skitourguide.net

Pilsko (1557m.n.p.m) przez Byka

Ocena użytkowników: / 9
SłabyŚwietny
  • Trasa: Korbielów Kamienna (750m.n.p.m.) - Pilsko 1557(m.n.p.m.) - Korbielów Kamienna  (750m.n.p.m)
  • Podejście: 800m
  • Zjazd: 800m
  • Trudność: zjazd możliwy trasami narciarskimi, bądź droga podejścia  - tak czy inaczej bez trudności
  • Zagrożenie lawinowe: brak, ewentualnie w kopule szczytowej Pilska przy bardzo wysokim stopniu (IV, V)
  • Czas: podejście ok. 3h - 4h
  • Schroniska: brak - możliwość odbicia na Halę Miziowa do schroniska PTTK
  • Mapa: Beskid Żywiecki - wyd. Compass, mapa on-line
  • Uwagi: kopuła szczytowa Pilska w razie mgły może sprawić spore problemy orientacyjne - lepiej wtedy zjechać trasa narciarską  - najpierw do trasy wzdłuż tyczek, później już bez problemów trasą nr 5 lub kombinacjami innych tras

Sympatyczna skitura na najbardziej narciarską górę Beskidu Żywieckiego. Tym razem jednak wariantem mało uczęszczanym i z dala od wyciagów i tras. Cisza i spokój gwarantowane  - a do tego przy odrobinie szczęścia perfekcyjne widoczki na Tatry i Babią Górę.

Startujemy spod wyciagu krzesełkowego z Korbielowa Kamiennej na Halę Szczawiny (parking) - podchodzimy kawałeczek (ok. 100m) trasą narciarską nr 5 (pierwsze stromsze miejsce zaraz obok dolnej stacji wyciągu). Trasa zakręca tu o 90 stopni w prawo - my kierujemy sie na wprost w las - mało wyraźną ścieżką. Przechodzimy przez potok i dalej przez las aż do drogi i polany w okolicach szczytu Byk.

Dalej wyraźnymi stokówkami w góre z odchyleniem lekko w lewo aż dochodzimy do sporej polany z widokiem na Babią Górę i Tatry.

Tutaj stokówki rozchodzą się w 3 kierunkach  - my wybieramy środkowa  - i prawie płasko dochodzimy nią do czerwonego szlaku wiodącego z Przeł. Glinne na Halę Miziową. Tuż przy granicy rezerwatu Pilsko. Szlakiem tym odbijamy w prawo i idziemy tak długo aż wyjdziemy na mini grzbiecik  za którym szlak schodzi w dół. My skrecamy w lewo i grzbiecikiem (stara trasa narciarska  - uwaga na freeride'owców pedzących z góry!!!)  podchodzimy w góre aż na szczyt Pilska - najpierw Polski wierzchołek (skrzyżowanie szlaków) a później jeszcze kawałek na właściwy szczyt z krzyżem.

Ze szczytu mamy możliwość zjazdu tą samą trasą (piekne tereny podszczytowe, można dla lepszczego zjazdu kontynuować grzbiecikiem stara trasą narciarską by później na wysokości Hali Szczawiny wjechać już na trasę narciarską ) lub skorzystanie z wyratrakowanych tras Pilsko - Hala Miziowa  - Hala Szczawiny - Polana Strugi (punkt startowy naszej wycieczki).