Skitourguide.net

Zawsze poza trasą...

Dolina Staroleśna - (Velka Studena Dolina - General Szus)

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny
  • Trasa: Stary Smokovec (ok. 1000m.n.p.m.) - Hrebieniok (1265 m.n.p.m.) - Zbójnika Chata (1960 m.n.p.m.)
  • Podejście: ok. 960m
  • Zjazd: ok. 960m
  • Trudność: generalnie bez większych trudności, wg. skali Klauco S2, 25-30 stopni nachylenia
  • Czas: jeśli podchodzimy od Smokovca to ok. 1h na Hrebieniok (można tu dostać się naziemną kolejką) i dalej ok. 2h30min do schroniska
  • Mapa: Tatry Wysokie wyd. Sygnatura lub VKU Harmanec
  • Schroniska: Zbójnicka Chata
  • Przewodniki: KLAUČO Stanislav, "Vyber skialpinistickych a lyziarskych tur", W. Szatkowski "Tatry przewodnik skiturowy"
  • Uwagi: trasa zagrożona lawinami, przy wyższym stopniu zagrożenia praktycznie nie istnieje bezpieczne dojście do schroniska, bieżące warunki można sprawdzić na stronie schroniska i Horskiej Służby www.hzs.sk

Opisywana tutaj skitura to jedna z ładniejszych tras, dostępna praktycznie dla każdego jako tako jeżdżącego narciarza.
Oferuje długie podejście i długi zjazd, piękną doliną z doskonałymi widokami. Na końcu można również ogrzać się w klimatycznym schronisku jakim niewątpliwie jest Zbójnicka Chata.
Dla bardziej doświadczonych skiturowców dolina oferuje mnóstwo interesujących zjazdów od w miarę prostych żlebów czy szczytów po naprawdę wymagające linie a Zbójnicka Chata jest doskonałym miejscem wypadowym. Dodatkowo schronisko jest położone wysoko co zapewnia świetną bazę wypadowa na wiosenne skitury w marcu czy kwietniu.

Zaczynamy w Somokovcu (auto można zostawić, również na kilka dni na płatnym parkingu niedaleko naziemnej kolejki prowadzącej na Hrebieniok) - jeśli jest dość śniegu podchodzimy zielonym szlakiem, lub drogą dojazdową na Hrebieniok - mniej więcej wzdłuż lini kolejki naziemnej. Chcąc skrócić trasę lub gdy nie ma wystarczającej ilości śniegu (np. wiosna) można podjechać kolejką.
Z Hrebienioka idziemy czerwonym szlakiem w kierunku Rainerovej Chaty, tutaj jest rozejście szlaków - letni szlak niebieski do Zbójnickiej Chaty odchodzi w lewo - my idziemy jeszcze kawałek przed sam mostek na Staroleśnym Potoku i tutaj w lewo - są to tzw Hupacky - zimowy wariant, który wyżej łączy się ze szlakiem niebieskim

Podchodzimy doliną, po lewej mamy zwykle piękne lodospady. Im wyżej tym ciekawiej i ładniejsze są widoki. Cała trasa jest otyczkowana. Uwaga wyższe partie doliny są narażone na zejście lawin z okolicznych żlebów.
Dochodzimy w końcu do przewężenia zwanego "Brama" - szlak odbija tutaj w lewo w górę - mamy stąd świetny widok na czekający nas zjazd i otoczenie Dol. Staroleśnej (patrz foto). Warto tutaj zwrócić uwagę na Strzelecką Turnię, która sterczy w środku doliny i utrudnia nieco orientację

• Widok z okolic Bramy
  • Otoczenie Doliny Staroleśnej

Podchodzimy na próg Warzęchowego Stawu i dalej trawersem do Zbójnickiej Chaty.

• Podjeście na próg Warzęchowego Stawu

Ze Zbójnickiej Chaty bierzemy się w skos w prawo w kierunku Krzesanego Rogu i Małego Zawratu (Zawracik Rówieńkowy) - pod żlebem wprowadzającym na przeł. zaczyna się nasz zjazd, skręcamy w prawo i pięknym zjazdem dostajemy się do wypłaszczenia i niebieskiego szlaku którym podchodziliśmy. Dalej zjazd drogą podejścia.

Istnieje jeszcze inna opcja zjazdu ze Zbójnickiej Chaty - jest to opcja trudniejsza, zjazd prowadzi rodzajem żlebu, nachylenie około 37-39st. Od anteny zainstalowanej obok schroniska zjeżdzamy kawałek w dół na wypłaszczenie i następnie w prawo do żlebu. Zjazd ten zaznaczony jest na czerwono na zdjęciu.

• Opcje zjazdu
  • Alternatywny zjazd

Cały zjazd doliną to ok. 7,6 km i 1000m przewyższenia!

Uwaga: Górne partie Dol. Staroleśnej powyżej schroniska w razie złej pogody są bardzo mylne i niezwykle łatwo pobłądzić i nie trafić do schroniska!
Warto również zwrócić uwagę na sterczącą w środku doliny Strzelecka Turnie oraz liczne pasy skał. Wszystkie partie skalne w dolinie można ominąć na nartach z obu stron, z wyjątkiem Niżnich Strzeleckich Spadów (zjeżdżać tylko po ich lewej stronie) i Wyżnich Siwych Spadów (podobnie).

Pozostałe skitury w otoczeniu Zbójnickiej Chaty opisane na skitourguide.net:
Zawracik Równieńkowy (Maly Zavrat)
Sławkowskie Sedlo

Świstowy Szczyt (w trakcie tworzenia)