Skitourguide.net

Rejon Červenec: Babky - Mala Kopa - Ostre - Siwy Wierch

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny

Część opisu i zdjęcia - to moje tłumaczenie za zgodą

• Wstęp:

Oficjalnie dozwolony do uprawiania skialpinizmu jest obszar Vápenica - Červenec - sedlo Priehyba – jest to spory Obszar obejmujący szczyty Babky, Małe Ostre, oraz Ostre. Możliwe jest przejście dalej po głównej grani przez Siwy Wierch i Brestovą na Salatyn - co niestety nie jest już oficjalnie dozwolone przez TANAP (przepisy mają się niedługo zmienić i być może teren ten zostanie legalnie udostępniony).

• Rejon Babek

Z punktu widzenia skialpinizmu, rejon Babek jest bardzo interesujący. Nie jest tak popularny jak sąsiednia Żarska Dolina, dlatego też dla tych Którzy lubią w górach spokój, cisze, i odpoczynek okraszony pięknymi widokami – jest to miejsce idealne. Dobre zaplecze do wycieczek na wszystkie szczyty w okolicy daje Chata pod Náružím w której panuje zdecydowanie bardziej górska atmosfera niż w sąsiedniej Żarskiej Chacie w Dolinie Żarskiej.

Chata pod Naruzim jest czynna zwykle w weekendy. Nie serwuje posiłków. Nie można zabrać ze sobą zwierząt domowych.

Więcej informacji o Chacie (kliknij).

• Chata Pod Naruzim

• Dojazd:

Z Liptovského Mikuláša udajemy się na północ – kierunek Bobrovecká Vápenica. Przejedziemy wieś Bobrovec i dalej za ok. 2km mijamy wioskę Jalovec. Do samej wioski nie wjeżdżamy – jest ona po prawej stronie – trzymamy się głównej drogi – kierunek Hotel Mnich. Dziurawą asfaltową drogą dostajemy się na parking pod kaplicą Św. Maryi. Możemy tu zostawić auto – jednak jeśli planujemy wypad na więcej dni, bezpieczniej zostawić auto bezpośrednio przy hotelu Mnich.

• Podejście (ok. 800m podejścia na szczyt Babek):

Przy odpowiedniej ilości śniegu narty można założyć już na parkingu, w innym przypadku musimy kawałek podejść. Z parkingu możemy iść w lewo za niebieskimi znakami – najpierw asfaltową drogą (zakaz wjazdu), koło chaty Ďumbier (uwaga przy chacie nie skręcamy w lewo ale idziemy prosto w górę. Po ok. 100m. dziurawej asfaltowej drogi znajduje się mały parking. Od tego miejsca idziemy już zgodnie za znakami letniego szlaku turystycznego. Po jakis 150m jest pierwsze podejście później ścieżka skręca w lewo. Można iść dalej niebieskim szlakiem – ale stromizna i zwykle mała ilość śniegu utrudnia wygodne podejście. Dużo lepiej skręcić w prawo w wąską leśną ścieżkę (zwykle jest założony ślad) która po ok. 300m dochodzi do zielonego szlaku biegnącego prosto do chaty Pod Náružím. Skręcamy w lewo i idziemy zielonym szlakiem.

Z parkingu możemy również iść od razu za zielonymi znakami letniego szlaku – prosto do Chaty pod Náružím (jest to trasa nieco dłuższa ale z umiarkowanym podejściem, mniej uczęszczana i nie zawsze z założonym śladem). Z parkingu idziemy w kierunku Jaloveckej Doliny. Nie skręcamy do Hotelu Mnich ale podążamy leśną ścieżką wzdłuż domów (zakaz wjazdu). Przy znakach i tablicy z mapą skręcamy w lewo i dalej już za zielonymi znakami.

Niebieskim lub zielonym szlakiem po ok. 1-1h15min dochodzimy do wiaty skąd wiedzie w lewo zielony szlak na widokowy szczyt Babky (1566m.n.p.m.).

• Wiata na rozstaju

Jeśli mamy dość czasu i pogoda jest dobra polecamy wejście na szczyt – w przeciwnym razie idziemy dalej za znakami niebieskimi do Chaty.

Od Chaty można iść dalej przecinką i trawersując Małą Kopę od prawej strony dostać się na przeł. Predúvratie

• Babky (1566m.n.p.m):

Wróćmy jednak do Babek :) - podejście wiedzie najpierw łagodnie lasem, potem bardziej stromym terenem dostaniemy się do pasterskiego szałasu „Turonka” gdzie skręcamy w lewo. Stromym trawiastym stokiem z wystającą tu i ówdzie kosodrzewiną, zakosami, podchodzimy na szczyt.

Przy dobrej pogodzie czeka na nas wspaniała panorama na Liptovską kotlinę, Zachodnie i Niżnie Tatry, Choczskie Vrchy i Małą Fatrę.

Tutaj decydujemy czy idziemy dalej granią w kierunku Małej Kopy – czy tą samą trasą zjeżdżamy w dół (przy odpowiedniej ilości śniegu – stok Babek umożliwia piękną jazdę i dla każdego znajdzie się miejsce na jego własny ślad).

• Podejscie na Babky
  • Widok z Babek

• Mała Kopa (1637m.n.p.m.):

Idąc dalej trzymamy się głównej grani. Z wierzchołka Babek zjeżdżamy kawałek na przełęcz i dalej podchodzimy niezbyt stromo w kierunku Małej Kopy. Z samej grani jest możliwość zjazdu prosto do Chaty pod Náružím. W miejscu gdzie dochodzi z prawej krótka grańka należy przetrawersować w prawo w kierunku małej skałki w kształcie zamku (może być pod śniegiem). Widać stąd (na wschód) Chatę pod Náružím. Stromym ale niezbyt długim zboczem porośniętym kosodrzewiną (przy odpowiedniej ilości śniegu kosodrzewina jest w całości zakryta) – zjedziemy prosto aż do chaty.

Idąc granią dalej możemy wejść na wierzchołek Małej Kopy – nie polecamy jednak tego wariantu gdyż ilość kosówki porastająca z tej strony Małą Kopę może ostudzić zapał nawet najbardziej zapalonych skiturowców ;). Polecamy poruszać się mniej więcej tak jak letni szlak – trawersując Małą Kopę od lewej aż na przeł. Preduvratie. Tutaj znowu możemy zdecydować – czy iść dalej granią w kierunku na Ostre czy obchodząc Małą Kopę, niebieskim szlakiem, umiarkowanie stromym zjazdem dostać się do chaty. Na odcinku – wschodni stok Małej Kopy aż do chaty są corocznie na wiosnę organizowane zawody narciarskie o puchar  Červenca.

• Sedlo Preduvratie
  • Zjazd z Małej Kopy do Chaty

• Ostre (1764m.n.p.m.):

Graniówka idzie dalej w na szczyt Ostre (1764m.n.p.m.). Na początku przechodzimy niewyraźny wierzchołek Wielkiej Kopy i dalej zwykle wywianą granią, stromo pomiędzy kosówką i skałami wychodzimy na Ostre. Szczyt Ostre można przetrawersować po stromym zboczu z jego prawej strony aż na Małe Ostre. Przy trawersowaniu uwaga na lawiny – zbocze jest co prawda porośnięte wielką kosodrzewiną ale zdarza się tak że zakryje ją śnieg i ze względu na stromość stoku robi się bardzo niebezpiecznie.

Z wierzchołka Ostrego zjeżdżamy prosto po graniu na północny zachód i idziemy dalej mijając Małe Ostre po lewej stronie, dochodzimy do przeł. Priehyba. Tutaj oficjalnie kończy się teren legalnie udostępniony do uprawiania skialpinizmu.

Dalsze przejście przez Siwy Wierch jest niezgodne z obowiązującymi przepisami TANAP, jest równocześnie dużo trudniejsze niż cała trasa do tego miejsca.

• Sedlo Preduvratie

• Siwy Wierch (1805m.n.p.m.):

Końcowe podejście na Siwy Wierch jest strome i zwykle wymaga założenia nart na plecy a często w zależności od warunków użycia czekana i raków. Uwaga - pośliźnięcie może mieć tragiczne w skutkach konsekwencje. Z Siwego Wierchu możemy zjechać tą samą trasą na przełęcz lub jednym z dwóch bardzo narażonych na lawiny żlebów opadających do łąki zwanej Polana. Żleby są bardzo niebezpieczne i odpowiednie warunki do zjazdu są w nich zwykle tylko na wiosne.

Z Polany możemy iść w lewo i wyjść Bobrowiecką doliną na główną grań na przeł. Palenica. Jeśli nie chcemy wchodzi na szczyt Siwego Wierchu – możemy przetrawersować go od północnej strony – jest to jednak ze względu na strome narażone na lawiny żleby i zbocza bardzo niebezpieczne!

Z Siwego Wierchu istnieje możliwość zejścia na przeł. Palenica (raki i czekan konieczne) skąd już na nartach można kontynuować wycieczkę w kierunku Brestovej i przez przeł. Parichvost na wierzchołek Salatyna (2048m.n.p.m.). Z Salatyna można zjechać żlebem pomiedzy dwoma wierzchołkami aż do trasy zjazdowej Roháče-Spálená. Trasę polecamy tylko przy dobrych warunkach śniegowych i pogodowych, jest to bowiem całodzienna dość trudna narciarska wyrypa. Z Rohackiej Doliny kursuje autobus do Zuberca – ale najlepiej powrót zabezpieczyć pozostawiając wcześniej w dolinie samochód.

• Siwy Wierch
  • Siwy Wierch - zjazdy

• Podsumowanie możliwych zjazdów:

• Babky – wschodni stok – z wierzchołka łąkami (nietrudny, również dla początkujących)
  • Wschodni stok naprzeciw Chaty pod Naruzim – z grani przy skałakach w kształcie zamku prosto do Chaty (stromszy, krótszy, przy dużej ilości śniegu piękny zjazd)
  • Mała Kopa – wschodni stok (umiarkowany , dostępny dla początkujących, możliwość zjazdu pod samą Chatę)
  • Ostre – wschodni stok (niezbyt stromy, dla średnio zaawansowanych)
  • Siwy Wierch – wschodnia strona (tylko dla doświadczonych, górna część jest bardzo stroma z wystającymi skałami)
  • Siwy Wierch – północne żleby (tylko dla bardzo wprawnych, uwaga na lawiny!)

• Powrót:

Z Chaty pod Náružím doradzamy powrót zgodnie z znakowanym szlakiem letnim – po leśnej drodze. Zjazd na parking nie jest jednak tak prosty jak się wydaje. W dwóch miejscach, szlak odbija z drogi – skracając – ale są to dość niebezpieczne i strome skróty.

Miejsce 1 – łąka pod Chatą – uwaga na przecince w lesie – wąsko i szybko przy twardym śniegu!

Miejsce 2 – jakies 100m poniżej wiaty przy rozdrożu szlaku na Babki – zjazd pomiędzy drzewami wskazana uwaga!

Zjeżdżamy leśną drogą (przy twardym śniegu – jest to całkiem szybki zjazd!, często pługiem, uwaga na pieszych! ). Uwaga nie należy kierować się na niebieski szlak - jest to bardzo stromy odcinek z wystającymi korzeniami i głazami. Jeżeli już chcemy koniecznie dostać się do niebieskiego szlaku – to należy skręcić w ścieżkę jakieś 250m za odejściem niebieskiego szlaku – jest to ścieżka opisana jako wariant podejściowy.