Skitourguide.net

Zawsze poza trasą...

Z Kir przez Twardy Upłaz na Ciemniak (2096 m.n.p.m.)

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny
  • .
  • Trasa: Kiry - Piec - Twardy Upłaz - Ciemniak (2096m.n.p.m.) - Kiry
  • Podejście: ok. 1100m
  • Zjazd: ok. 1100m
  • Trudność: wg. W. Szatkowskiego S1+, nachylenie max 30st. na grani często kalafiory i lód
  • Czas podejścia: ok. 4h
  • Mapa: np. mapa Tatr wyd Sygnatura: link
  • Przewodniki: W.Szatkowski "Tatry - przewodnik skiturowy" , J. Oppenheim "Szlaki narciarskie Tatr Polskich"
  • Zagrożenia: Zagrożenie lawionowe możliwe na podejściu przez Gładkie Upłaziańskie, oraz na zboczach Ciemniaka. Uwaga zimą szlak biegnie inaczej niż czerwony szlak letni!!! W razie mgły trasa  trudna orientacyjnie i niebezpieczna - zbocza Ciemniaka są podcięte i mocno lawiniaste! Uwaga również na wiatr - praktycznie cała trasa od Pieca biegnie eksponowaną na wiatry granią.

Ładna skitura na najbardziej na zachód wysunięty szczyt w grupie Czerwonych Wierchów. Zaczynamy w Kirach i idziemy dnem Dol. Kościeliskiej, po 15min skręcamy w lewo za znakami czerwonego szlaku na Ciemniak oraz czarnego - Ścieżki nad Reglami. Dochodzimy do Polany Zahradziska gdzie szlak czerwony na Ciemniak odbija w prawo przez mostek. Rozpoczynamy strome podejście osiągając kolejno Polanę Upłaz (po drodze widoki na Kominiarski Wierch i Halę Stoły) a następnie grzbiet i skałkę Piec (ładne widoki na Giewont). Idealne miejsce na odpoczynek. Dalej podchodzimy zakosami trzymając się mniej więcej grani z lekkim odchyleniem w prawo - stokiami Gładkiego Upłaziańskiego - mamy stąd świetny wgląd w Narciarski Żleb (po prawej) którym prowadzić będzie nasz zjazd. Osiągamy przeł. Przy Kopie gdzie skręcamy za granią lekko w lewo. Podchodzimi  dalej na Chudą Turnię i Chudą Przełączkę (przejście Chudej turni najbezpieczniej zrobić granią odpinając na chwilę narty). Dalej stromo przez Twardy Upłaz wychodzimy na Twardą Kopę i z niej krótko już na Ciemniak. Zjazd do Przeł. Przy Kopie prowadzi trasą podejścia (w dobrych warunkach Chudą Turnię można "ściąć" trawersem po prawej lub lewej stronie - w przypadku wątpliwości najlepiej poruszać się ściśle granią ściągając na chwilę narty). Z Przeł. Przy Kopie szusujemy zagłebieniem zwanym Narciarskim Żlebem, z którego w dogodnym miejscu uciekamy w prawo do Równi nad Piecem i dalej trasą podejścia zjeżdzamy do skałki Piec. Następnie trzymając się mniej więcej śladów podejściowych szusujemy lasem aż do Doliny Kościeliskiej.