Skitourguide.net

Zawsze poza trasą...

Slana Voda - Babia Góra (1725 m.n.p.m.)

Ocena użytkowników: / 12
SłabyŚwietny
  • Trasa: Chata Slana Voda (ok. 750 m.n.p.m.)  - Babia Góra (1725m.n.p.m) - Chata Slana Voda
  • Podejście: ok. 1000m
  • Zjazd: ok. 1000m
  • Trudność: bez trudności
  • Czas podejścia: ok. 4h
  • Mapa: wyd. Compass lub Sygnatura - Beskid Żywiecki, do zobaczenia na portalu e-góry tu: Compas, Sygnatura
  • Zagrożenia: żółty szlak którym podchodzimy ma w górnej części otyczkowany wariant zimowy kończący się na Zimnej Przełęczy - jeśli nie korzystamy z tego wariantu w górnych partiach możliwe zagrożenie lawinowe przy wysokich stopniach. Przy mgle trudności orientacyjne! Uwaga na wiatr, który na Babiej osiągą często siłę huraganu i wręcz uniemożliwia wejście.

Jest to w zasadzie jedyna legalna, w świetle obowiązujących po polskiej stronie przepisów - tura na Babią Górę. Tura, dodam przepiękna, z widokami na Tatry, Fatry i  wiele innych słowackich i polskich gór,  z fantastycznym zjazdem polanami szczytowymi a nastepnie przez bardzo rzadki las - przy odpowiednim śniegu po prostu bajka. Zjazd jest łatwy  - nie przekracza 25 stopni nachylenia.

Całe podejście wiedzie wzdłuż żółtego szlaku z jego wariantem zimowym wyprowadzającym na Zimną Przełęcz.

Startujemy przy Chacie Slana Voda (parking) - najpierw lekko w dół i w prawo - za znakami żółtego szlaku. Teraz pokonujemy aleję Hviezdoslava - to lekko wznoszący się długi prosty odcinek. Podąrzamy ciągle za znakami żółtymi aż do leśniczówki i muzeum Hviezdoslava, tuż za zabudowaniami skręcamy ostro w lewo (zgodnie z żółtym szlakiem). Dochodzimy do stokówki, z której znowu szlak żółty ucieka w lewo (trochę wyżej odchodzi wyraźna droga na Jedle) my trawersujemy stoki i zjeżdzamy przez mostek na potoku. Jesteśmy na początku właściwego podejścia. Idziemy przez las do pierwszej polany  - warto zapamiętać to miejsce gdyż zjeżdzając skręcimy tutaj w lewo - aby uniknąć podchodzenia i zaliczyć zjazd pod sama Chatę. Napieramy dalej i osiagamy skraj Huściańskiej Polany i szałas  Stiavny (1275m.n.p.m.) - idealne miejsce na odpoczynek. Dalej w górę polany aż do jej końca - tutaj odbijamy ostro w prawo, wznoszącym się trawersem dochodzimy do kolejnego szałasu - schronu z którego wariantem zimowym (otyczkowany) na Zimną Przeł. i dalej w prawo na szczyt. Podczas zjazdu najlepiej kierować się z wierzchołka z lekkim odchyleniem w prawo tak aby trafic na ślady podejscia. Dalej wzdłuż śladów pięknymi polanami zjeżdżamy aż do opisanej przy podejściu polany (trochę poniżej szałasu Stiavne) tutaj odbijamy w prawo i po ok. 100-200m w wyraźną przecinkę (już trochę zarośnięta) w lewo w dół dojeżdzamy do dna doliny i dalej w lewo aż do kamiennego schronu - gdzie skręcamy w prawo, przejeżdzamy nad potokiem  i prosto w dół (jesteśmy dokładnie po przeciwnej stronie potoku Bystra w stosunku do trawersującego żółtego szlaku - na mapie sygnatury szlak ten jest oznaczony jako narciarski - w terenie brak znaków) aż do Alei Hviezdoslava i dalej do Chaty Slana Voda.

• Poranek
  • Mała Fatra
  • Szałas Stiavne
  • Huściańska Polana
  • Jest gdzie pojeździć :)