Skitourguide.net

Mont Blanc przez Grandes Mulets

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny
  • Trasa: dzień 1: Wylot tunelu Mont Blanc (1274 m n.p.m.) - La Para (1685 m n.p.m.) - La Jonction (2550 m n.p.m.) - Refuge des Grands Mulets (3051 m n.p.m.)
dzień 2: Refuge des Grands Mulets (3051 m n.p.m.) - Grandes Plateau (4000 m n.p.m.) - Vallot (4362 m n.p.m.) - Les Bosses - Mont Blanc (4810 m n.p.m.)
  • Podejście: dzień 1: ok. 1800 m
dzień 2: ok. 1800 m
  • Zjazd: ok. 3200 m
  • Trudność: toponeige:  PD+, 4.1, E2
  • Zagrożenie lawinowe: Duże niebezpieczeństwo lawin seraków
  • Czas podejścia: dzień 1: 8-10 h
dzień 2: 8-10 h
  • Schroniska: Refuge des Grands Mulets
  • Mapa: Mont Blanc, IGN 1:25000
  • Sprzęt: raki, czekan, kask, lina, śruby lodowe
  • Uwagi: Droga zagrożona lawinami seraków i szczelinami
  • Literatura: Baud A., Mont Blanc and the Aiguilles Rouges - a guide for skiers, Leicester, 2004

Dzień I

Podejście rozpoczyna się z parkingu przy wlocie do tunelu pod Mont Blanc (1274m npm). Początkowo podchodzimy leśną ścieżką, aż do La Para - pośredniej stacji niedokończonej kolejki na Aiguille du Midi (1685m npm).

Podejście do La Para

W ruinach stacji przebieramy się, i już na nartach podchodzimy trzymając się w pobliżu słupów kolejki. Dochodzimy do kolejnej stacji pośredniej - Les Glaciers. Tam łączymy się z drogą od Plan de l'Aiguille.

Powyżej La Para

Pokonujemy jeszcze kilkaset metrów i rozpoczynamy trawers po poziomicy i lekko w dół. Jest to wejście na Lodowiec Bosson i miejsce zwane La Jonction (ok 2600m npm). Wyciągamy linę wiążemy się ponieważ kolejny odcinek jest mocno uszczeliniony.

La Jonction

Po przejściu przez najbardziej uszczeliniony fragment lodowca rozpoczynamy krótkie i strome podejście do schroniska Grands Mulets (3051m npm)

Przy schronisku Grands Mulets

Przy schronisku Grands Mulets - sprzęt pozostawiony przy poręczówkach

W schronisku (trzeba wcześniej rezerwować miejsce) rozkłądamy się, gotujemy i szykujemy do następnego dnia.

Grands Mulets

Dzień II

Pobudka o 0100. Wyjście o 0200. Tłok na poręczówce i sznurek światełek tych którzy wyszli wcześniej. Podchodzimy w kierunku Grand Plateau przez Petit Plateau omijając liczne szczeliny i seraki. Na Grand Plateau (ok 4000 m npm) rozwidnia się. Dalej podchodzimy do schronu Vallot i granią Bosses na szczyt.

Ze szczytu mamy dwie możliwości. Pierwsza to powrót do Vallota granią i dalej zjazd drogą podejścia do Grands Mulets. Albo zjazd północną scianą Mont Blanc do Grand Plateau i dalej tak jak podczas podejścia do Grands Mules. Zjazd ścianą nie jest specjalnie wymagający technicznie jednak wymaga bardzo dobrych warunkó śniegowych i kożystnego układu seraków i szczelin (nie każdego roku jest możliwość bezpiecznego zjazdu)

Północna ściana Mt Blanc z Grands Plateau

Północna ściana Mt Blanc z Grands Plateau - po prawej widoczne skałki na których stoi Vallot

Od Grands Mulets zjeżdżamy drogą podejścia do La Para i dalej w zależności od ilości śniegu doparkingu przy tunelu.